Kädenvääntöä ja armon pisaroita

Miltä kuulostaisi kädenvääntö itsesi kanssa, itseäsi vastaan? Tai pöytätennis jossa juokset puolelta toiselle? Syöttö itselle, laukaus ja äkkiä maaliin torjumaan?

Kuulostaa järjettömältä, ja sitähän se onkin. Se kuvaa kuitenkin varsin hyvin sitä, mitä tapahtuu kristityn sisällä hänen kamppaillessaan homoseksuaalisten tunteiden kanssa. Se on riepottelua kahden leirin välillä, jossa ei ilmeisesti sovi kumpaankaan. Yhdessä leirissä on seurakunta, joka vaatii sitoutumista johonkin. Eheytymisen tavoitteluun tai vähintään selibaattiin. Joka tapauksessa se vaatii vastauksia. Niin vaatii tosin toinenkin leiri. Siellä on ne, jotka ovat hyväksyneet ne tunteet joiden kanssa kamppailivat, eivätkä millään muotoa tavoittele muutosta. Moni heistä on hylännyt Jumalan, koska koki Jumalan hylänneen heidät – seurakunnan hylätessä heidät. Koska he olivat ”valinneet” homouden. Tai eivät antautuneet kokonaan, antaneet anteeksi sydämestään, uskoneet kärsivällisesti tai uudistaneet mieltään. Sellaisten joukko muodostaa toisen joukon, joka sekin vaatii vastauksia.

En halua kuulostaa katkeralta, vaan esitän välikysymyksen: entä jos helppoa vastausta ei ole? Karismaattinen kristillisyys on tuonut mukanaan paljon kaivattuja elementtejä kristilliselle kentälle, mutta se on tuonut mukanaan myös valtavan valmiuden vastata kysymyksiin, joiden aihepiiristä vastaajilla ei ole minkäänlaista käsitystä. Kuten se, että jonkun avautuessa homoseksuaalisista tunteista sanotaan ”Tee parannus!”. Se olisi ymmärrettävää, jos puhuttaisiin teoista, mutta jos puhutaan tunteista, niin parannuksen tekoon kehottaminen on aika ontto neuvo. Siksi mielenmaisema alkaa helposti näyttämään yhden miehen pöytätennikseltä.

Jos tunnustan tunteeni, niin seurakunta sanoo minun valinneen homouden. Jos kiellän ne, elän valheessa.

Jos läsnäoloni seurakunnassa ahdistaa muita, niin olisiko parasta jäädä pois? Toisaalta miksi auttaa toisia ummistamaan silmiään, eikä tarjota mahdollisuutta kohtaamaan erilaisuutta?

”Hyväksi vain itsesi sellaisena kuin olet”. Niinpä niin, mutta haluan vastauksia. Miten tämä sovitetaan seurakuntaan? Onko siellä homoille merkattuja paikkoja? Haluan ymmärtää ja tulla ymmärretyksi.

Jos Jumala haluaa muuttaa minut, niin miksi vuosien rukous ja muutoksen tavoittelu ei ole tuottanut tulosta? Miten on mahdollista, että sain olla Jumalan käytössä ja nähdä sairaiden parantuvan ja ihmisten täyttyvän Pyhällä Hengellä, ja samaan aikaan huusin Jumalan puoleen – MUUTA MINUT! – ja silti olen tässä tilanteessa?

Toisaalta, miksi mietin niin paljon? Miksi en vain nyt valitse jotain, ja elä sen mukaan? Ai niin, sehän tässä on koko ongelma. Että kukaan ei jaksa miettiä tätä asiaa läpi, vaan kaikki perustuu olettamuksiin.

No pelataan varman päälle! Sitoudun selibaattiin ja ahkeraan seurakunnassa palvelemiseen. Valitsen oikeassa olemisen rakkauden tuntemisen sijaan. Luovun perheen perustamisen unelmasta. Mutta miksi tekisin jotain vain ollakseni varma, selvittämättä miten tämä nyt oikeasti menee? Mikään ei muutu.

Äh, ei tästä tule mitään. Lähden Syyriaan avustustyöntekijäksi.

Suurin piirtein näin saattaa ajatustenjuoksu edetä. No, tuo viimeinen Syyria on nyt ehkä minun omaa uhrautumisideologiaa, hyvälle asialle antautumista joka taas näennäisesti ratkaisee hyvinkin paljon, mutta pohjimmiltaan on vain pakenemista. Muilta osin tämä yhden miehen dialogi kuitenkin kuvaa varsin hyvin niitä ajatuksia, jotka päivittäin tulvahtavat mieleen. Tuntuu välillä siltä, että on tuomittu ajatusten umpikehään. Onkohan tätä nyt sitten mietittävä loppuelämänsä? Totta kai on hetkiä jolloin luovuus virtaa, mieli on kevyt ja kaukana nämä ristiriidat. Sitten ne kuitenkin taas nostavat päätään. Joku ystävä toivottaa tervetulleeksi seurakuntaan, ja haluaa auttaa matkalla kohti seksuaalista eheyttä.  Jos en sitoudu eheytymiseen en ilmeisesti oikeasti halua muuttua, mutta eheytymiskoulussa kukaan ei kerro olevansa eheytynyt, vaan matkalla eheyteen. Miksi sitä ei vain kutsuta selibaattikouluksi? Ja jos on uskoa siihen, että Jumala voi jonkun muuttaa, niin miksi ei terapia keskity siihen? Miksi se rakentuu modernin psykiatrian hylkäämään, Moberlyn konstruoimaan reparatiiviseen teoriaan – pohjimmiltaan Freudin ajatuksiin? Miksi kristityt muuten varoittavat Freudin opeista, mutta eheytymisterapian kohdalla omaksuvat ne todeksi? Se on maailma joka on täynnä kaksoistotuuksia, ja minä en enää halua niitä elämääni. Ja näin käyn läpi samat ajatukset uudelleen.

Uupuneena, vailla vastauksia olen kuitenkin antanut itselleni luvan pysähtyä. Minun järkeilyni ei muuta nykyhetkeä. Minun järkeilyni ei myöskään muuta sisimpäni tuntemuksia ja sydämeni kokemuksia. Joku määrittelee ne ehjiksi, toiset rikkinäisiksi. Pysähtyessäni huomaan sateiseksi taantuneen maiseman muuttuvan. Sateen keskeltä hahmotan armon pisaroita, jotka tunkeutuvat paljon syvemmälle kuin muut pisarat, herättävät henkiin jotain sisimmässäni. Oikeassa olemisen tarve, hyvän ja pahan tiedon puun hedelmä, siltähän tämä maistuu. Ja sitähän en tahdo! Siitä hedelmästä syömällä tämä ongelma ei ratkea. Ainut ratkaisu on valita luottaa. Jälleen kerran sydämeni osaa muotoilla vain yhden rukouksen, joka kiipeää huulilleni kun kaikki muu on riisuttu pois. Tulkoon valtakuntasi, tapahtukoon tahtosi, myös minussa niin kuin se on taivaassa.


Kommentit

  1. Matti Muranen17. joulukuuta 2017 klo 9.33
    Viimeiseen lauseeseen ei enää tarvitsisi lisätä mitään. Kirjoitan kuitenkin muutaman lauseen: Sinä olet ykseys ja siinä olet vahva. Kenenkään sanomisilla ei ole mitään väliä omaan henkiseen persoonaan, sielunelämään ja Minuuden Henkiseen sisältöön. Tuosta sisäisestä vahvuudesta - valosta - Sinä ammennat vahvuuden jatkaa siitä mitä olet minulle myös Puhunut Sydämen Silmillä: sisäisellä Henkisellä palolla - sanojen suloisilla sävelmillä. Rakkautesi voi palvella Syyriassakin, mutta se voi toimia täälläkin. Joskin potentiaalisi on toimia kansainvälisesti: sinulla on läheisiä jotka ovat jo viitoittaneet tien maailmanlaajuiseen työhön: - auttamaan Ihmisiä.

    VastaaPoista
  2. Minä en kestäisi vapaiden suuntien ns. seurakunnissa montaakaan viikkoa henkisesti tasapainossa. Nämä ns. seurakunnat ovat uskonnollisia puolueita tai lahkoja, joiden olemassaolon perusta on vinossa ja siten evankeliumin hengen vastainen. Minulla ei montaa raflaavaa ahaa-elämusta Raamatusta elämäni aikana ole ollut, mutta yhden sellaisen voin mainita. Ja se on tämä: paikallisseurakunnan rajat ovat kyseisen paikkakunnan maantieteelliset rajat. Seurakunta on toisin sanoen maantieteellinen yksikkö; se koostuu Jeesukseen uskovista ihmisistä, jotka sijaitsevat tietyllä paikkakunnalla. Kaikki muut määritelmät ja jakoperusteet ovat ihmisten keksintöä ja hämärtävät armon evankeliumia. Seurakunta ei siis määräydy eikä määrity opillisten ja/tai historiallisten seikojen nojalla vaan karttakirjan perusteella. Seurakunnan rajat ovat maantieteelliset. Jos uskon Jeesukseen ja asun Kuopiossa, olen Kuopion seurakunnan jäsen maantieteellisen sijaintini (asuinpaikkani) perusteella samoin kuin ovat kaikki muutkin Kuopiossa asuvat Jeesukseen uskovat ihmiset. Kaikki muut jakoperusteet jakavat ja pilkkovat Kristuksen seurakuntaa Kuopiossa ja missä tahansa muualla puolueiksi/lahkoiksi. Jos joku tällaisen lahkon/puolueen edustaja ja kannattaja toteaa sinulle sinun kristillisyydestäsi sitä tahi tätä, hän ei tee sillä sinua Kristuksen seurakuntaan kuulumattomaksi (eikä itseään siihen kuuluvaksi; teidän molempien seurakuntaan kuulumisenne on maantieteellinen eikä opillinen fakta). Tällainen lahkolaisuus korottaa väistämättä oman lahkonsa epäjumalaksi esim. korostamalla vakavaan ja "jumaliseen" äänensävyyn "seurakuntayhteyden ja -kokousten tärkeyttä" polkien samalla tyylipuhtaasti Kristuksen loppuun saattaman ristintyön jalkojensa alle. Ainoa seurakuntanäkemys ja -määritelmä, joka ei häpäise eikä hämärrä Kristuksen täytettyä ristintyötä, on UT:n alkuaikojen maantieteellinen näkemys; jos ja kun minä uskon Jeesukseen, ja jos ja kun sijaitsen jollakin paikkakunnalla, olen tuon paikkakunnan Kristuksen seurakunnan jäsen. (Ja ainakin minun on omien kokemusteni mukaan aika hankala olla sijaitsemattta jollakin paikkakunnalla.) Jos uskova antaa sitoa itsensä henkisesti johonkin muuhun seurakunta-määritelmään kuin UT:n maantieteelliseen määritelmään, hän on tosiaankin sidottu; hänen OLEMISENSA Kristuksessa ei ole puhdasta maantieteellistä olemista, vaan hänen mieltään kietovat sen lahkon/puolueen ajatukset ja opit, johon hän on antanut itsensä sitoa. Tämä pätee myös niihin "nomadiuskoviin", jotka eivät ole minkään puolueen/lahkon jäseniä mutta jotka ajattelevat olevan välttämätöntä käydä "edes jonkin seurakunnan kokouksissa". Heitä sitoo tuo "kokouksissa käymisen pakko", joka on muodostunut epäjumalaksi heidän mielessään -
    ristiinnaulitun Kristuksen tilalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kutsun epäjumalaksi mitä tahansa ajatusta, tottumusta tai uskomusta, jonka avulla uskova joko tietoisesti tai tiedostamattaan yrittää pysyttää itsensä Kristuksessa (yrittää ts. "ylläpitää jumalasuhdettaan"). Epäjumalat syntynevät aina Kristuksen ristin työn vaillinaisesta käsittämisestä. Mutta jos tietää, siis TIETÄÄ (ei "koe" eikä "tunne", vaan TIETÄÄ) kuolleensa Kristuksen kanssa (Room. 6:3) ja TIETÄÄ vanhan ihmisen synnIn palvelemisineen tulleen lakkautetuksi (Room. 6:6), ja TIETÄÄ, että "Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse. Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle" (Room..6:9-10) ja TIETÄÄ, että "jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa" silloin myös tämän tiedon perusteella ajattelee itsestään aivan samoin kuin Kristuksesta: minä olen kuollut pois synnistä ja elän Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa (Room. 6:11). Kun edellä luetellut asiat tietää samalla tavoin kuin sen, että 2+2=4 ja että Oulu sijaitsee idempänä kuin Helsinki, silloin itsensä vakuuttelu on muuttunut tietämiseksi. Jos em. asiat ovat jääneet jotenkin hämäriksi, epäselviksi tai epävarmoiksi (esim. siten, että liittää niiden totuudellisuuteen jonkin ehdon), silloin niitä ei vielä tiedä (niin kuin tietää tulee). Me nimittäin emme koskaan sano "2+2=4 jos..." tai "Suomi on Ruotsin itäpuolella kunhan vain..." tai "Tampere on Helsinkiä pohjoisemmassa siinä mielessä, että..."
      Sinä päivänä, kun tajuamme tulleemme peruuttamattomasti yhdistetyksi Kristukseen hänen ristillään ja että seurakunnan "jäsenyytemme" on yksinomaan maantieteelllinen fakta - sitä, että sijaitsemme jollakin paikkakunnalla (ja että kristittyjen yhteys perustuu näihin kahteen seikkaan eikä mihinkään muuhun), sinä päivänä olemme saaneeet ensimmäisen maistiaisemme kristityn vapaudesta.
      "Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet. Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa."

      Poista
    2. Kun Juicelta aikoinaan kysyttiin, miltä tuntuu olla kuuluisa, hän vastasi: "Ei miltään, kun olen aina ollut." Jos minulta kysyttäisiin vuosien takaisesta helluntailaisuudestani: "Miltä tuntui olla henkisesti sidottu paitsi lakihenkisyyteen myös väärään seurakuntakäsitykseen?" juicemainen vastaus kai kuuluisi: "Ei miltään, kun mistään muusta ei ollut tietoa", mutta onneksi se tuntui lopulta ahdistavalta. Sairaus on silloin erittäin vakava, kun sairas ei edes tajua sairastavansa.

      Poista
  3. Jospa jättäisi henkimaailmapohtimiset sivuun? Luontoäiti tekee ihmisiä, kaikista erilaisia. Joskus harvoin vähän lipsahtaa, näissä seksuaalisuuden virittämisissä. Silti luonto hyväksyy, kunhan ihminen on tueksi ja hyödyksi lähimmäisilleen.

    Elämiseen kelpaamattomat luonto karsii pois,usein jo ennen syntymää. Jos on aikuiseksi varttunut, ja henki tomerasti pihisee, saa olla onnellinen. Homous ei ole paha, kunhan sillä ei lähimmäisiänsä häiritse.

    VastaaPoista
  4. "Advent is a great season in which to consider whether the Word became flesh or the Word became a book." - Glenn Tidwell -

    VastaaPoista
  5. Helluntailaisuus pähkinänkuoressa: "A stranger coming into Christendom would certainly deduce from the literature of the day that there are two great powers struggling for supremacy, one good, and one evil, and that the evil was not only uppermost at present, but would eternally prevail over the good. Only a feeble fraction would be saved from the clutches of the evil one. God, in this human system of theology, is at the mercy of human free will and God cannot make a move without permission of His creatures. Though Christ died for the whole world, and God WILLS (thelema, will, not mere desire which is epithumia) ALL mankind to be saved, human free will prevents Him. We are the Gods and He a mere godlet whom the Human Gods can thwart." - Katherine Anderton -

    VastaaPoista
  6. Valitettavasti kristityt ovat hyviä ainakin yhdessä asiassa: tuomitsemaan muita.
    Edellisestä kirjoituksesta huomaa että olet ymmärtänyt armon ytimen se on sama kaikille syntisille.
    Tämän aamun hartautta lainaten omin sanoin tosin.
    On turha ensin yritää muuttaa itseään että kelpaisi Jumalalle. Jeesus tuli koska emme koskaan muuten olisi Jumalalle kelvollisia.
    Patrik rukoilen että löydät rauhan Jumalassa.

    VastaaPoista
  7. http://encounterculturegr.com/blog/2017/12/19/questioning-hell

    VastaaPoista
  8. Varsinkin nykyaikana monet uskoon tulleet ihmiset kohtaavat hyvinkin monenlaisia ja Raamatun vastaisia opetuksia, joiden sanotaan olevan Raamatullisia. Vasta uskoon tullut ihminen ei kykene erottamaan selkeästi mikä on totuus ja mikä on valhe. Moni sanoo, että Pyhä Henki johtaa uskovia kaikkeen totuuteen, eikä meidän tarvitse jokaiseen asiaan puuttua. On totta, että Pyhä Henki johtaa uskovia kaikkeen totuuteen, mutta siitä huolimatta esimerkiksi apostoli Paavali joutui monin tavoin ohjaamaan ja opettamaan aikansa uskovia, etteivät he olisi eksyneet pois totuudesta. Me emme ole tässä suhteessa apostoli Paavalin aikalaisia parempia, vaan tarvitsemme samanlaista ohjausta ja opetusta kuin mitä alkuseurakunnan uskovat tarvitsivat eksytyksiä vastaan. Kirjoitukseni tulisi ymmärtää sillä tavalla, että pyrin auttamaan homouden keskeltä uskoon tulleita ihmisiä vapautumaan homouden synnistä. En ole ketään lyömässä tai tuomitsemassa, vaan pyrin tuomaan esille Raamatun opetuksen miten vapaudumme synnin siteistä ja kahleista. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden avulla rukouksen kera.

    Kirjoitus on sivulla: http://www.kotipetripaavola.com/seksuaaliidentiteettikriisinratkaisu.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja jotta asiaa tulisi lähestyneeksi jotenkin muutenkin kuin lakihenkisen heterokristityn näkökulmasta, suosittelen seuraavia linkkejä: https://www.amazon.com/dp/0615554261/ref=cm_sw_r_cp_api_zp6oAb7FCEPVB ja
      https://www.amazon.com/Homosexianity-Letting-Devastating-Scripture-Orientation/dp/1442163062

      Poista
  9. https://www.youtube.com/watch?v=3TzolRttPrM

    VastaaPoista
  10. Kun meidät on Jumalan armosta pelastettu Herran Jeesuksen veren ja syntiuhrin kautta, niin Herra Jeesus on meidän viisautemme, vanhurskautemme, pyhityksemme ja lunastuksemme. Osallisuus todellisesta Pyhän Hengen voimasta johdattaa meitä vapauteen synnin siteistä ja kahleista, sillä Totuuden Henki muuttaa meidät, koska totuus tekee vapaaksi, mutta valhe jättää synnin orjaksi. Katsokoon itse kukin ettemme lankeaisi pois totuuden tieltä ja valvokaamme omaa tilamme, koska liha on heikko, mutta onneksemme Jumalan Henki on altis (prothymos) (Matt 26:41). Prothymos tarkoittaa myös olla valmis. Kukaan meistä Herran Jeesuksen opetuslapsista ei voi kerskua tekojensa kautta, sillä lihamme on heikko lankeamaan syntiin, mutta onneksi Jumalan armosta meissä asuva Pyhä Henki on kaiken aikaa valmis auttamaan meitä kuolemaan pois synnin siteistä ja kahleista, sekä valmis auttamaan meitä kasvamaan uskossa yhä syvempään Jumalan tuntemiseen.

    Kirjoitus on sivulla: http://www.kotipetripaavola.com/totuusmuuttaavalhejattaasynninorjaksi.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luettelen yllä olevan tekstin kohdat, jotka ovat täysin vieraita Paavalin esittämälle evankeliumille ja hänen kirjeidensä sisällölle: "osallisuus todellisesta Pyhän Hengen voimasta johdattaa meitä vapauteen synnin siteistä ja kahleista", "Totuuden Henki muuttaa meidät", "valhe jättää synnin orjaksi", "'langeta pois totuuden tieltä", "Jeesuksen opetuslapsi", "Pyhä Henki on kaiken aikaa valmis auttamaan meitä kuolemaan pois synnin siteistä ja kahleista". Ehkä karkeinta vääristelyä on täysin ristiriitainen viesti sille, mitä Paavali toteaa jo täydellisesti ja peruuttamattomasti tapahtuneen Room. 6:3-11:ssa. Minun on kyllä vaikea käsittää sitä, että ne, jotka vaikuttavat saaneen evankeliumin suhteen ymmärrystä korkeintaan puolen sormustimellisen verran, esiiintyvät täällä opettajina. Mutta sitä on todellinen ja syvä tietämättömyys: tietämättömyyttä SEKÄ ymmärtämättömyyttä omasta tietämättömyydestä.

      Poista
  11. 1Pet 1:18 It is clear to see that you were ransomed from the futile, fallen mindset that you inherited from your fathers, not by the currency of your own labor, represented by the fluctuating values of gold and silver, and the economy of your religious efforts; 1:19 but you were redeemed with the priceless blood of Christ; he is the ultimate sacrifice; spotless and without blemish. He completes the prophetic picture! (In him God speaks the most radical scapegoat language of the law of judgment, and brings final closure to a dead and redundant system! In Psalm 40:6,7, it is clearly stated that God does not require sacrifices or offerings! Jesus is the Lamb of God! He collides victoriously with the futile sacrificial system whereby offerings are constantly made to the pseudo, moody, monster gods of our imagination! This is the scandal of the cross! God does not demand a sacrifice that would change the way he thinks about mankind; he provides the sacrifice of himself in Christ in order to forever eradicate sin-consciousness from our minds and radically change the way we think about our Maker, one another and ourselves! [Sin-consciousness is in essence a works-based consciousness.] God did not clothe Adam with the skin of a slain animal because of a divine need to be appeased, but because of their unconditional love for Adam; they spoke the language of Adam’s own judgment: Adam, not God, was embarrassed about his nakedness. The clothing was not to make God look at Adam differently, but to make Adam feel better about himself! And ultimately it was to prophetically prepare Adam for the unveiling of the mystery of mankind’s redemption in the incarnation. Here Deity would clothe themselves in human skin, in a son; and the Lion of Judah, would become the Lamb of God, in order to free our minds to re-discover his image and likeness in our skin! See 1 Peter 1:2.)
    Mirror Bible ❤️

    VastaaPoista
  12. Losing my religion: a tribute to Jesus

    Immersed deeply in the golden honey of God’s ever-presence, I’m so overwhelmed with the awareness that God is infinitely better & sweeter & closer than the best God that my own imagination could devise.........

    The universe burst forth from the Creator: the marvels of matter & light – from sub-atomic particles that mirrors the patterns seen in galaxies unfathomable; the great arches of luminous quasars that radiates with the intensity of a trillion suns; to the mysteries of unseen realms at the edge of scientific knowledge. “How great Thou art” we sang. Yet He did not hide Himself in outer space; the heavens cannot contain Him. The only thing large enough; the only thing dynamic enough; the only thing bright enough to fully contain Him is....... human life. The mirror-mystery reveals that hidden in the earthen vessel lies a treasure immeasurable in material terms: the portal to the Life of the Ages; the image-and-likeness of God in man.

    I knew about the Jesus of history; I knew about the Jesus that will come again – He was always so far away; in between Calvary and the distant future He was somewhere, out there, in heaven. I hoped my prayers would reach Him.... yet the apostle Paul declared to pagans that “He is not far from each one of us; for in Him we live and move and have our being, for we are also His offspring”.

    The Jesus of my childhood religion used to be....well.....frowning. Inaccessible. Distant. Now He covers my footsteps with joy and fills my horizons with hope. How big is He? In Him the fullness of the Godhead dwells in bodily form. He is before all things; through Him all things were created and in Him all things consist; it pleased God that in Him all the fullness should dwell and by Him to reconcile all things to Himself; having made peace through the blood of the cross: after taking the brunt of our rejection, violence & death; He came forth with forgiveness & life indestructible; establishing the throne of His universal rule on our innocence, inviting us to co-reign with Him.

    In this event that split time; the mystery of the ages was made known: we are complete in Him. Who He is, is who we are; what happened to Him happened to us; the Grain of Wheat that died yielded a harvest of its Own kind. Jesus did not come to start Christian religion; He came to reveal & redeem the likeness of God in human form. He established the identity of the family of all humanity. Your race, your religion, your sex or sexual orientation, your economic standing or any other category that we can devise does not define you. He knows your substance beyond the physical realm and reveals you from within: “from your innermost being will flow rivers of living water.”

    Now I know that in Him I live & move & have my being; He is in my marrow and in my bones; He knows the number of hair on my head; He knows my words & thoughts while they yet take shape; He is intimately involved in my darkest thoughts, fears, doubts & hurts; showing me what He knows to be true about me. He is totally in love with me and is excited about me. He knows me. He knows you. He knows your substance and He knows that He can be fully Himself in you: undiminished; undimmed. He measured you, and you can contain Him. You were made by Love, in Love for Love – to fully experience and express Love. God is Love, and you are like Him. You can believe it.
    - Willem Boshoff -

    VastaaPoista
  13. Greetings from St. Nick:
    http://www.tentmaker.org/articles/Hell_is_Leaving_the_Bible_Forever.html

    VastaaPoista
  14. Hyvä, että kirjoitat, ja varmaan myös puhut.

    Muusta en paljoa tiedä, mutta viimeisten aikojen julistajat ja todistajat ovat taakoitettuja.

    Kun ihmiset etsivät viimeisillä voimillaan uskoa, he eivät enää jaksa katsoa ihmisiin, jotka uskovat.

    VastaaPoista
  15. The Top Ten Oxymorons of Fear-Based Christianity:
    10. God's perfectly proportional justice and eternal hell
    9. God's desire that none perish and almost all perish.
    8. God's sovereignty overruled by human free will.
    7. God's omniscience and inability to change free will
    6. God's omnipotence and impotence to save all persons.
    5. God's omnipresence and eternal separation from God.
    4. God's amazing grace and eternal punishment in hell
    3. God's unconditional love and eternal torment in hell
    2. God's everlasting love and eternal damnation in hell
    1. God's infinite mercy and eternal torture in hell

    VastaaPoista
  16. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ajattelin, että muokkaan hieman kirjoitustani, mutta se olikin niin hyvä! :) Poistin sen ensin, mutta laitoin heti uudestaan sen paikalleen! :) Kaikista parasta on, kun kirjoitus saa pulputa sydämestä, rakkaudesta! :) Tämän vain tähän lisäsin, ja toivon, että viestini näkyy! :)

      Poista
  17. Heippahei Patrick! :)

    Olet tullut mieleeni lähiaikoina ja olen rukoillut sun puolesta, niin kuin Pyhä Henki on johtanut! :)

    Arvostan niin paljon sun herkkyyttä, avoimuutta, rohkeutta! Sitä aitoutta, mitä sun sydämessä on! Se on kaunista ja arvokasta Isän silmien edessä! :) Olet Mestariluomus, Taideteos, sitäkin arvokkaampi! Jumala on sinut muovannut, huolella suunnitellut! Sinä olet Ihme, suuri Ihme! Isä on uskollinen! Hän on armollinen! Hän on hellä ja lempeä Isä! :) Tulee mieleen tämä ihana Sanan paikka:

    Sefanja 3:17
    Herra, sinun Jumalasi, on sinun keskelläsi, sankari, joka auttaa. Hän ilolla iloitsee sinusta, hän on ääneti, sillä hän rakastaa sinua, hän sinusta riemulla riemuitsee.'' Olet rohkea, kun kuljet kohti totuutta, kohti valoa! Oikeastaan, kun me olemme Jeesuksessa, mehän olemme silloin jo valossa! :) Tämä Sanan paikka nousee myös sydämelle :) Psalmi 23:4 ''Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani; sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat.'' Oi että, kiitos rakas ihana Jeesus! :) Hän on Valomme! Hän on Toivomme! Hänessä on Elämä ja Yltäkylläisyys! :) Ihana Filippiläiskirje 1:6 ''varmasti luottaen siihen, että hän, joka on alkanut teissä hyvän työn, on sen täyttävä Kristuksen Jeesuksen päivään saakka.'' Hallelujah! :) Kiitos Jeesus! Kiitos Sinun armosi ja totuutesi saa olla Patrickin kanssa! Kiitos, että Sinä olet Hyvä ja Rakastava, Ihmeellinen ja Ihana Isä! Kiitos Isä, että Sinulle kaikki on mahdollista! Sinä olet tie, totuus ja elämä! Kiitos Sinun uskollisuudestasi - viet hyvän ja täydellisen työsi loppuun asti! Kiitos Isä! :) Isän Jumalan hyvyyttä, armoa ja totuutta Jokaiselle Askeleellesi Patrick! :) Saamme olla juuri Matkalla - Taivaan Kansalaisia - Ihania, Isän Rakkauden Lähettejä Toinen Toisillemme! :) Missä ikinä menet, Isä sinun kanssasi! :) Tulee mieleen tämä Sanan paikka :) Efesolaiskirje 2:8-10 ''Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja - ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.'' Jeremia 29:11 ''Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon. Kiitos, kunnia ja ylistys Jumalalle! :) Isän Jumalan hyvyys, armo ja totuus kanssasi, Patrick! :) Olet Isän Rakas, Valittu Poikansa - tässä maailmassa ei ole mitään, mikä voisi erottaa sinut Hänen rakkaudestaan Jeesuksessa Kristuksessa! :) Isä Sinun Kanssasi Jokaisella Askeleellasi, Matkanteossa, Jota saat Iloiten Isän Läsnäolossa Tehdä Aina Kotiin Asti! Tämä on Välietappi, Matka Maan Päällä, Todellinen Kotimme on Odottamassa, Isän Luona - Kerran kun, Uskomme, Avautuu Näkemiseen, Hallelujah! :) Hänessä Iloiten ja Sinua Siunaten, Kata :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mietin näin jälkeen päin, että tuli tuotakin tekstiä muokattua ja läpi luettua useamman kerran - mietin, että kadottaako se silloin sydämen ja aitouden, kun läpi käymällä läpi käy? :D Parasta on, kun sanat sydämestä tulevat, silloin ne niin virtana tulevat! Ennen kaikkea halusin kiittää siitä aitoudesta ja puhtaudesta miten kirjoitat Patrick! avoimuudesta, rehellisyydestä, läpinäkyvyydestä, se juuri on kaunista ja puhuttelevaa, ihmisten sisintä avaavaa! aitous, läpinäkyvyys, siihen kätkeytyy salaisuus... siksi mietinkin, kun noita sanoja niin mallailin, että katoaako sen kauneus, lapsenomainen vapaus kun monen kerran sanoja läpi käy? :D kaikessa tapauksessa kiitos Patrick kirjoittamisesta ja jakamisesta - se on varmaan itseä hoitavaa Isän kanssa ja myös muiden ihmisten sydämiä ja sisintä avaavaa ja rohkaisevaa :) sinulla on taito ja luovuus kirjoittaa, pukea ajatuksia sanoiksi! se on lahja sinulle annettu, siinä on tie tai avain tai miten sen sanoisin myös tulevaan näkymään, jonka Jumala sinulle haluaa avata :) ole siunattu Patrick kaikessa mitä teet ja ennen kaikkea siinä mitä olet Isän kanssa :)

      Poista
  18. Raamattu vertautuu Paavalin julistamaan evankeliumiin kuin jonkin kirjaston filosofian hyllyn kirjat samaisella hyllyllä olevaan Immanuel Kantin klassikkoteokseen; muut filosofian hyllyllä olevat kirjat tosin ovat samalla hyllyllä kuin Kantiin teos, mutta ne eivät ole se, vaan ne ovat ainoastaan samalla hyllyllä! Jos haluaa lukea Kantin teoksen, se ei onnistu hyllyn muita kirjoja lukemalla; Kantin teokseen tulee perehtyä lukemalla se.
    Raamattu on tismalleen yhtä hyödytön suhteessa Paavalin Kristukselta saamaan evankeliumiin; mikään määrä Raamatun lukua ja tulkintoja ei auta, jollei Paavalin julistama evankeliumi ole auennut. Raamatun hokeminen ja sen siteeraaminen ilman tajua Kristuksen Paavalille ilmoittamasta evankeliumista on kuin olisi puhuvinaan Kantista samalla kun siteeraa umpimähkään filosofian hyllyllä olevia opuksia - ilman hajuaakaan siitä, mitä Kant ajaa kirjallaan takaa.
    Voisi sanoa, että Raamatun arvo on siinä, että sieltä löytyy Paavalin julistama evankeliumi. Leikkikäämme ajatusleikki, jossa Immanuel Kantin klassikkoteos on ylivoimaisesti maailman kaikkien aikojen kattavin, terävin, syvällisin ja tyhjentävin filosofinen teos - että Kant saa tuossa teoksessaan sanottua vastaansanomattomasti kaiken sen, mitä filosofit ovat vuosituhansien aikana yrittäneet sanoa. Jopa niin täydellisesti, että jos menneiden aikojen filosofit heräisivät henkiin, he julistaisivat yhteen ääneen: ”Näin tämä on! Tätä me yritimme vajavaisesti omana aikanamme sanoa, mutta tähän ei ymmärryksemme riittänyt! Tässä on kaikki olennainen ilmaistuna kristallinkirkkaana!” Silloin kirjaston filosofian hyllyn arvo olisi tuossa Kantin teoksessa; olisi jokseenkin sama, kuinka ansiokkaita tai ansiottomia muut filosofiset opukset hyllyllä olisivat, sillä joka tapauksessa hyllyssä olisi Kantin ”täydellinen” opus, jossa on sanottu kaikki olennainen.
    Paavalin julistama evankeliumi on se helmi, josta Raamattu-niminen kirjasto saa arvonsa. Aivan samoin kuin filosofian harrastaja kykenee vasta Kantin kirjan luettuaan ja siitä valaistuttuaan arvioimaan filosofian hyllyn muita opuksia - niiden ansioita ja heikkouksia – kykenee uskova ihminen vasta Paavalin evankeliumin sisäistettyään arvioimaan Raamatun muita kirjoja suhteessa tuohon evankeliumiin (jos hän kokee sellaiseen arvioimiseen ylipäätään tarvetta).
    Tässä valossa sellainen käsite kuin ”Raamatun kokonaisilmoitus” näyttäytyy järkyttävän idioottimaisena, jollei sillä tarkoiteta samaa kuin ”Raamatun ilmoitus sellaisena kuin se Paavalin julistamassa evankeliumissa huipentuu”.
    "Nyt minä iloitsen kärsiessäni teidän tähtenne, ja mikä vielä puuttuu Kristuksen ahdistuksista, sen minä täytän lihassani hänen ruumiinsa hyväksi, joka on seurakunta,
    jonka palvelijaksi minä olen tullut Jumalan armotalouden mukaan, joka minulle on annettu teitä varten, TÄYDELLISESTI JULISTAAKSENI JUMALAN SANAN,
    sen salaisuuden, joka on ollut kätkettynä ikuisista ajoista ja polvesta polveen, mutta joka nyt on ilmoitettu hänen pyhillensä,
    joille Jumala tahtoi tehdä tiettäväksi, kuinka suuri pakanain keskuudessa on tämän salaisuuden kirkkaus: KRISTUS TEISSÄ, KIRKKAUDEN TOIVO.
    Ja häntä me julistamme, neuvoen jokaista ihmistä ja opettaen jokaista ihmistä kaikella viisaudella, ASETTAAKSEMME ESIIN JOKAISEN IHMISEN TÄYDELLISENÄ KRISTUKSESSA.
    Sitä varten minä vaivaa näenkin, taistellen hänen vaikutuksensa mukaan, joka minussa voimallisesti vaikuttaa. "

    VastaaPoista
  19. "To many Christians, God is Hitler on steroids, and they strangely excuse it by saying he is 'holy.'

    The true God has the fruit of the Holy Spirit, and these are the defining traits of holiness.

    Love, joy, peace, patience, kindness, goodness etc. = holiness

    Wrath, violence, unforgiveness, massacre, torture [=hell] ≠ holiness."
    - Jacob M. Wright -

    "Do not say God is evil (unforgiveness, massacre, genocide, torture, killing) and say it’s because he is holy."

    - Jacob M. Wright -

    "''I don't care how big your box is, the Bible clearly, and Jesus clearly says HE is the only way to heaven. You can't go there by doing good works, or being a good person. All have sinned and come short of the glory of God. If we don't ask forgiveness and live a life according to His will, and keep his commandments, we won't make Heaven.'

    Can anyone see the problem here?

    'You can’t get to heaven by doing good works or being a good person, you get there by living a life according to his will, and keeping his commandments.'

    This is literally saying two opposing statements in one sentence but just using different semantics with each statement. [What actually is stated is the following,] 'You can’t get to heaven by doing good works or being a good person, you get there by by doing good works and being a good person.' Evangelicalism is professional at it."
    - Jacob M. Wright -

    VastaaPoista
  20. No, grace is not something you qualify for by receiving it!
    Grace already belongs to humanity without their permission!
    Here's Romans 5:17 again, "If the effect of one man’s crash-landing engaged humanity in a death-dominated lifestyle how much more is the very same mankind now the recipients of the rich reservoir of righteousness empowering them to reign in this life through that one man, Jesus Christ, who declared us innocent by his grace. Grace is out of all proportion in superiority to the transgression." (I translated the word, παράπτωμα - paraptoma, crash landing, from para closest possible proximity/union and πίπτω - pipto, to descend from a higher place to a lower – lit. to stop flying. The words οἱ λαμβάνοντες - oi lambanontes do not mean, to believingly accept, but simply the recipients! [the Present Active Participle Nominative])
    Mirror Bible

    VastaaPoista
  21. So here I am dead and alive at the same time! I'm dead to the old me I was trying to be and alive to the real me which is Christ in me! Co-crucified, now co-alive! What a glorious entanglement! I was in Him in his death; now he is in me in my life! For the first time I'm free to be me in my skin, immersed in his faith in our joint-sonship! He loves me and believes in me! He is God's gift to me. Galatians 2:20
    Mirror Bible

    VastaaPoista
  22. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  23. "Miksi se rakentuu modernin psykiatrian hylkäämään, Moberlyn konstruoimaan reparatiiviseen teoriaan – pohjimmiltaan Freudin ajatuksiin?" Ajatus siitä, että homoeroottisen kiinnostuken syntyyn vaikuttaa varhaislapsuuden kokemukset ei rajoitu Moberlyyn, mutta tosiaan on tyypillistä ollut psykodynaamiselle terapialle, joka on kehittyneempi versio Freudin ajatuksista. Perusajatus on se, että tunteisiin ja eroottisiin mielikuviin vaikuttavat kokemuksemme ja vaillejäämiset sekä mahdolliset traumat. Moberly kritikoi psykoanalyysiä ja se oli käänteentekevää korjaavan terapian teorialle, joka oli nojannut siihen asti väärällä tavalla Freudiin. Moberly ei koskaan tehnyt terapiatyötä ja hänen näkökulmansa oli rajoittunut monella tavalla. Sitä vastoin Joseph Nicolosi nojaa 20 vuoden asiakastyöhön (noin 1000 miesasiakasta) ja mm. kiintymysuhdetutkimukseen, joka pohjalta hän hahmotteli miesten homoseksuaalisuuden etiologiaa ja muutosprosessia. Suosittelen Nicolosin kirjaa Shame and Attachment Loss (2009). Samoin suosittelen Joe Dallasin kirjaa "Desires in Conflict", joka on ehkä yksi parhaimmista alan kirjoista mielestäni. Empaattinen, avara ja tärkeitä kokemuksen kautta tulleita oivalluksia. Joe on itse kokenut muutosprosessin ja toimii nyt psykoterapeuttina. Ei kannata ajatella niin, että muutokset psykiatriassa olisi ollut jotenkin neutraalien tutkimustulosten aikaansaamaa.Moderniin psykiatriaan on vaikuttanut jo 1970-luvulta lähtien psykiatrisissa järjestöissä toimivien homoaktivistien toiminta, jolla kurssia on käännetty.

    Voimia ja siunausta matkaasi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, mainitsemasi kirjat olen lukenut ja löytyy hyllystä. Nicolosin työ ja johtopäätökset on minulle hyvin tuttuja. Tieteellistä tarkastelua ne eivät valitettavasti kestä, sillä suggestion vaikutus on melko lailla mahdoton sulkea pois. Vertailuryhmiä ei myöskään ole, eikä sellaisia seurantajaksoja jotka vaadittaisiin asian neutraaliin tarkasteluun.

      Poista
    2. Perusteellisin seksuaalisuuden muutosta koskeva tutkimus on ehkä Jones, S. L., & Yarhouse, M. A.:“A longitudinal study of attempted religiously mediated sexual orientation change.” Journal of Sex & Marital Therapy, 2011, 37, 404-427. Tässä tutkimuksessa oli pitkä seuranta.

      Jones ja Yarhouse ovat vastaneet kritiikkiin seuraavasti:

      Pitäisikö seksuaalisuuden muutokseen tähtäävän terapian teho pitäisi testata kontrolliryhmällä? Psykoterapiatutkimukset eivät anna parantumista haluavalle kontrolliryhmälle näennästerapiaa tai jätä kokonaan terapian ulkopuolelle vuosikausiksi. Sitä vastoin jonkin lääkkeen testauksessa sitä käytetään, mutta ihmiset kokevat muutoksia psykoterapiassa vasta jonkun vuoden päästä ja olisi epäeettistä jättää kontrolliryhmä ilman mitään hoitoa vuosikausiksi tai antaa sille jotain näennäisterapiaa. Sitä vastoin psykoterapiatutkimuksessa voidaan kontrolliryhmänä käyttää toisenlaisen terapiakoulukunnan antamaa terapiaa.

      Tähän täytyy huomauttaa: homouteen mukauttavan terapian (ns. gay affirmative therapy) tehoa tai vaarattomuutta ei ole testattu kontrolliryhmien avulla. Niissä tapauksissa vain luotetaan terapeuttien tai asiakkaiden kokemuksiin. Potilasturvallisuuden takia niiltäkin pitäisi vaatia tiukempia kriteerejä.

      Miksi tutkijat eivät käytä seksuaalisen suuntautumisen mittaamisessa psykofysiologista arviointia?

      Jones & co toteavat, että muutosta ei mitata psykofysiologisilla mittareilla (jotka kiinnitetään sukuelimiin mittaamaan kiihottuneisuutta pornografisten kuvien katselussa), koska niiden luotettavuus on kyseenalaistettu tieteellisten tutkimusten perusteella. Tutkittavat kykenevät huijaamaan laitteita luomalla itselleen valheellisia seksuaalisia reaktiota.

      Pitäisikö tutkimukseen osallistuneet laittaa valheenpaljastustestiin?

      Mikään valheenpaljastustesti ei ole luotettava. Valehtelemisen vaikutukset näkyvät sydämen sykkeen kiihtymisenä, kämmenten hikoamisena ja ihon ääreisverenkierron vilkastumisena, joka ilmenee mm. kasvojen punastumisena. Testaus perustuu siihen, että henkilö tietää valehtelevansa jolloin valehtelun aiheuttama jännitys näkyy testilaitteessa. Tulos ei ole kuitenkaan täysin luotettava. On todettu, että monien rikoksen uusijoiden on helppo hämätä valheenpaljastinta. He eivät useinkaan tunne syyllisyyttä teostaan eikä heidän autonominen hermostonsa reagoi valehteluun. Totta puhuvat henkilötkin voivat jännittää vastatessaan kriittisiin kysymyksiin ja silloin heidän tulkitaan valehtelevan. Valheenpaljastustestien virhemahdollisuuden takia niiden tuloksia ei hyväksytä useimpien maiden oikeuslaitoksissa. Testaus ei ole myöskään toimi silloin kun henkilö uskoo valheeseensa (muuttuneensa heteroksi, mutta sitä ei ole oikeasti tapahtunut).

      Ainoa keino on luottaa tutkittavan omaan kertomukseen.
      Jos emme luota muutoksen kokeneiden kertomuksiin miksi luottaisimme niiden kertomuksiin, jotka kertovat vahingoittuneensa muutosyrityksissä? Mistä tiedämme, että heidän kertomuksensa eivät ole vain kostonhalua, vahingon suurentelua tai yleisen pahanolon projisoimista muutosyritykseen?

      Luottamus henkilön itsearviointiin kasvaa jos tutkittavaa voidaan testata yleisesti hyväksytyillä psykologisilla testeillä. Todennäköisyys valehteluun tai kertomuksen muuttamiseen vähenee jos häntä voidaan haastatella useasti monien vuosien ajan kuten Jonesin & Yarhousen tutkimuksessa tehtiin.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Parasko edessäpäin?

Elämän välipysäkillä

Pääsiäisen lahja